Blijvend bezig met innoveren

De huisartsopleiding LUMC experimenteert in Den Haag met een andere opzet van de tweede fase van de opleiding. Deze fase bestaat uit de stages ggz en chronische zorg, plus het derde opleidingsjaar in de huisartsenpraktijk. De innovatie berust op 2 pijlers: zelfsturing van het leren en wijkgericht werken. Ook is er een Friese pilot van huisartsopleiding Groningen, waarbij ze in het derde jaar sturing geven aan hun opleiding. Huisartsen vertellen over de vernieuwde opleidingstrajecten.

Het Haagse experiment: verhaal vanuit de opleider

Huisarts Hendrik Vrolijk is opleider en heeft 4 jaar op de LUMC campus als externe coördinator gewerkt van de huisartsopleiding. Hij vertelt over het Haagse experiment van het LUMC. In dit experiment zochten een samenwerkingsverband van 8 opleiders naar 8 aios die in de regio wilden werken. Daarbij zouden de aios vraaggestuurd onderwijs gaan doen om zo samen hun lacunes aan te vullen.

Het Haagse experiment: verhaal vanuit de aios

Huisarts Leanne Brouwer en huisarts Mariëlle Schingenga vertellen waarom zij als aios hebben gekozen voor een aangepast opleidingstraject en hoe zij het experiment hebben ervaren.

 

De Friese pilot van huisartsopleiding Groningen

Huisarts Laura Hartog en huisarts Thomas Kok vertellen over de Friese pilot waarin ze tijdens het derde jaar van de opleiding met bepaalde randvoorwaarden zelf de terugkomdagen en de praktijk konden vormgeven. Ze vertellen over hun ervaringen met de pilot en hoe het zelf organiseren van onderwijs een goede voorbereiding is op het huisartsenvak.

Gerelateerd aan deze pagina