Op deze pagina vind je de richtlijnen en principes terug die zijn gehanteerd bij het schrijven van de content en het opbouwen van de pagina’s voor deze website. Je vind er ook een overzicht van de meest gebruikte opmaakelementen van de website.
Hieronder vind je een aantal richtlijnen met betrekking tot beeld, hoe er wordt geschreven en hoe je een pagina structureert.
1. Niet versimpelen, maar verhelderen
Informatie helder verwoorden, betekent niet dat je dingen in Jip en Janneke taal schrijft of simpeler maakt dan ze zijn. Ook iemand met meer kennis over een onderwerp heeft baat bij een duidelijk geformuleerde en ondubbelzinnige tekst. Zo kunnen juridische teksten leesbaar en begrijpelijk zijn, zonder dat teksten kinderachtig worden. It’s not dumbing down, it’s opening up.
2. Everything is not important
Als alles belangrijk is, is niets nog belangrijk. De drang om compleet te zijn in je informatievoorziening kan ertoe leiden dat de informatie waar 80% van je bezoekers naar op zoek is niet meer te vinden is. En bedenk dat je bij alles wat je toevoegt, complexiteit voor de bezoeker toevoegt. Prioriteer. Focus op wat echt belangrijk is. En durf dingen weg te laten.
3. Laat me niet nadenken
Een gebruiksvriendelijke tekst gaat recht op zijn doel af, heeft een heldere structuur en vraagt weinig inspanning van de lezer. Want een bezoeker die te veel moet nadenken, haakt af. Gebruik daarom geen onnodig moeilijke woorden en lastige zinsconstructies. Zorg dat de lezer direct snapt wat je zegt. Vermijd tegenstrijdige en dubbelzinnige informatie.
4. Jij bent niet je doelgroep
Weersta de verleiding om jezelf als de doelgroep te zien. Jij bent niet je doelgroep. Je werkt en leeft in een andere context. En jouw doelgroep heeft niet jouw voorkennis. Je moet wel zorgen dat je doelgroep je heel goed begrijpt. Door continu en open met ze in gesprek te gaan en daarbij eerlijk te durven kijken naar je eigen online informatie.
5. Inhoudelijk juist is niet hetzelfde als volledig
Informatie die je deelt, moet altijd inhoudelijk juist zijn. Maar dat betekent niet dat je iedere uitzondering en detail over een onderwerp moet vermelden. Als je een nieuw paspoort aanvraagt, vraagt de gemeente je niet om eerst de paspoortwet door te nemen, maar biedt de stappen die de doelgroep moet doorlopen. Ga altijd uit van je doelgroep. Met welke informatie zijn zij geholpen? Wat geeft antwoord op hun vraag? Wat hebben zij nodig om verder te kunnen? Mensen die mogelijk wel geïnteresseerd zijn in de details zijn ook geholpen met laagdrempelige contactopties of downloads met meer informatie.
6. Schrijf zoals je praat
Een gesprek is een van de makkelijkste manieren om informatie op te nemen. Omdat informatie in kleine brokjes wordt gedeeld en de brokjes op logische momenten worden uitgewisseld. Ook op een website ben je met iemand in gesprek. Overlaad dus niet met informatie, schrijf actief en niet passief of gewichtig en spreek niet over iemand – de aios, de huisarts – maar tegen iemand. Vraag je af bij alles wat je schrijft: zou ik dit in het echt ook tegen iemand zeggen? Bestaat er een juridische basis voor het onderwerp waar je over schrijft? Verwijs dan naar het formele document, maar neem niet de tekst over.
7. Vraag eerst waarom
Publiceer niet klakkeloos. Vraag altijd waarom iets online moet. Voor wie is het? Met welk doel moet het online? Voldoet het aan de doelstellingen die voor de website zijn opgesteld?
8. Stel een doel voor je content vast
Als je niet weet met welk doel je content maakt, weet je ook niet of je het goed doet. Stel altijd vast met welk doel je iets maakt en probeer te bepalen hoe je kunt achterhalen of je dat doel behaalt. Door minder vragen per mail over specifieke vragen te krijgen bijvoorbeeld. Door aan statistieken te zien dat mensen met een zoekvraag op een juiste pagina terechtkomen.
9. Content is nooit af
Content is als een labrador. Het staat nooit echt op eigen benen. Je moet ervoor blijven zorgen, zodat het juist blijft en aan de behoeftes van je doelgroep blijft voldoen.
10. Erken elkaars expertise
Inhoudelijk deskundigen gaan over de feiten en of wat er verteld wordt inhoudelijk juist is. Contentexperts gaan over wat er online wordt gepubliceerd en hoe dat gebeurt. Werk samen en erken elkaars expertise.
Hou bij het structureren van een pagina rekening met het volgende:
Fotografie
Ander beeld: illustraties, infographics en diagrammen
Afmetingen afbeeldingen
De website beschikt over verschillende elementen, die je helpen om informatie zo goed mogelijk over te brengen aan je bezoeker. We lichten de meest gebruikte hier toe.
Een contactblok wordt altij op dezelfde manier opgebouwd:
E-mail, tel en website zijn altijd bold.
Met de opmaak van het promotieblock kun je een beetje spelen. Tekst in het titelveld wordt heel groot. Tekst in het textveld juist klein. Soms wil je een quote in de titel zetten voor een vette quote. Soms juist in het textveld. Wat het beste past, hangt af van de pagina, de inhoud van het block en eventuele andere promotieblokken op de pagina.
De on page navigatie gebruik je alleen bij lange pagina’s met een hoge informatiedichtheid. Niet elke alinea hoeft erin terug te komen. De titel in de on page navigatie moet kort zijn. Dat kan betekenen dat het een andere titel is dan die de alinea heeft. Zie bijvoorbeeld: de pagina LHK-toets waar niet alle alinea’s in de navigatie staan of de pagina beroep waar ‘Beroepsperspectieven’ in de onpage navigatie staat en de alinea de kop ‘Je toekomst als huisarts’ heeft.
Zijn er pagina’s die mogelijk ook interessant zijn voor je bezoeker en direct gerelateerd zijn aan het onderwerp? Plaats dan een kop “Gerelateerde pagina’s” onderaan de pagina en zet de pagina’s daaronder via een linkblock in de opmaak reference.
Een aantal onderdelen van de sites zijn net iets anders dan de rest. We leggen hier uit waar je rekening mee moet houden als je daar iets voor aanmaakt.
Alleen voor vacatures van de werkorganisatie krijgen een eigen pagina. Voor vacatures van instituten maken we op de vacturepagina een extra rij aan in de accordeon waar we een introductiealinea inzetten met een link naar de vacature op de website van het instituut. We plaatsen ook geen pdf’s van deze vacatures op huisartsopleiding.nl
Nieuwsberichten maak je aan onder berichten. Niet onder pagina’s dus. Wil je een nieuwsbericht langer op de homepage houden? Dan kun je dat handmatig aanpassen op de pagina home. Verwijder nieuwsberichten als ze niet langer relevant zijn.
Voor het goed vindbaar maken van je pagina zorg je dat deze een metadescription heeft. Een metadescription is het stukje tekst dat je terugziet in google en bij de zoekresultaten op de website. Als je de metadescription niet invult, pakt de zoekmachine de eerste tekst die hij in de code van de pagina vindt. Je hebt er dan geen sturing op en de tekst wordt vaak op een onhandig punt afgebroken. Hou bij het schrijven een metadescription rekening met het volgende:
Je kan een pagina ook uitsluiten van zoekresultaten. Dit is handig bij bijvoorbeeld een bedankpagina die je ziet na het invullen van een formulier of een nieuwsbericht dat verwijst naar een bestaande pagina, zoals de vervallen vragen van de LHK-toets. Vink hiervoor rechtsbovenaan de pagina ‘Exclude from search’ aan. Als je ook wil dat Google en andere zoekmachines de pagina niet vindt geef je dat onderaan de pagina aan bij Yoast -> Geavanceerd (vooralsnog alleen door een admin aan te zetten).
In de media library van WordPress sla je alle afbeeldingen en bestanden op. Een media library heeft de neiging een zootje te worden, waardoor je niets meer terug kan vinden. Wees er dus scherp op dat je oude of dubbele bestanden verwijderd. De library heeft mappen, wat het makkelijker maakt overzicht te bewaren.
Zorg bij het toevoegen van een nieuw bestand dat je bij ‘Media bewerken’ de koppeltekens uit de titel haalt.
Te veel content in pdfs wil je eigenlijk vermijden. Wanneer gebruik je dan wel een pdf? In de meeste gevallen gaat het om content die een bezoeker niet direct nodig heeft om een taak te vervullen of antwoord op een vraag te krijgen. Denk aan achtergrondinformatie, heel gedetailleerde informatie voor liefhebbers of juridische informatie. Plaats je een pdf of ander bestand? Hou dan rekening met het volgende:
Bepaal of het bestand vindbaar moet zijn bij zoeken op de website. Veel van de bestanden hoeven niet rechtstreeks vindbaar te zijn voor de zoekmachine, omdat ze onderdeel van een pagina zijn die je vindbaar wil hebben. Denk aan wordversies van toetsen, LHK-uitslagen en toolboxfolders. Veelgebruikte bestanden zoals Leidraad diensten, Opleidingsplan en Vaardigheden wil je juist wel direct vindbaar hebben.
Zorg daarnaast dat je bij het veld ‘SearchWP Document Content’ de gecrawlde content met een [punt] vervangt. Dan gaat niet alle inhoud van de documenten mee in de zoekmachine en blijven de contentpagina’s hoger in de zoekresultaten eindigen dan bestanden.
Als je een nieuwe versie van een bestand wil uploaden, let er dan goed op dat er 2 manieren zijn om het oude bestand te vervangen.
Tot slot nog wat zaken die handig zijn om te weten en we niet goed onder bovenstaande kopjes kwijt konden. 😉
Zie je een bestaande pagina die qua opbouw ongeveer voldoet aan wat jij nodig hebt voor jouw nieuwe pagina? Dan kun je deze dupliceren en de content aanpassen.
Kan je opeens je content op een pagina in wordpress niet vinden? Check of een van de elementen niet per ongeluk ingeklapt staat. Of dat een van je elementen open staat op het tabje ‘index menu’ in plaats van ‘content’.
Als je een kortere url of link nodig hebt, kun je die in het CMS aanmaken. Zo kun je bijvoorbeeld huisartsopleiding.nl/zomerzoom te laten linken naar https://www.huisartsopleiding.nl/huisarts-worden/zomerzoom/.
Je kunt via het cms ook redirects aanmaken. Dit gaat op dezelfde manier als het aanmaken van korte links:
Hou bij het aanmaken van redirects rekening met het volgende:
In dit document wordt de basis van het website beheer uitgelegd. Het is vooral bedoeld als eerste introductie; waar vind je de belangrijkste functies in WordPress en hoe beheer je je site op een nette manier?
Bekijk de handleiding (pdf, opent in nieuw tabblad)
Alle opmaakelementen van de website hebben een naam. Maar soms kan het lastig zijn om te bedenken welke ook al weer wat was. De meest gebruikte staan hier op een rij.
Pietje Puk | Bordenwasser
E-mail: p.puk@bordenwasser.nl
Tel: 012 345 6789
Website: www.bordenwassen.nl
Hiermee vraag je extra aandacht voor belangrijke zaken.
Ja, hier gaan we verwijzen naar een gerelateerde pagina. Namelijk de doelstellingen van deze website. Alle content die op huisartsopleiding.nl staat of gemaakt wordt moet hieraan voldoen.